๐๐ณ๐๐น๐๐ถ๐๐ถ๐ป๐ด ๐๐ผ๐ผ๐ณ๐ฑ๐๐ฒ๐ด noordelijk deel (๐ก๐ฏ๐ณ๐ฏ) ๐๐ฎ๐ป๐ฎ๐ณ ๐ญ๐ญ ๐ฎ๐๐ด๐๐๐๐๐
De Hoofdweg (noordelijk deel) bij de Norgerbrug in Bovensmilde gaat vanwege werkzaamheden vanaf 11 augustus dicht voor doorgaand verkeer. Verkeer wordt omgeleid. De weg blijft afgesloten, ook als de nieuwe brug klaar is.
Omdat de situatie bij de Norgervaartbrug gaat veranderen zal de provincie het noordelijk deel van de hoofdweg afsluiten, dit is het deel dicht bij de rotonde.
Het zuidelijk deel is bereikbaar via de Hoofdvaart zuidzijde waar een VI instalatie het verkeer zal regelen
De verbinding aan de hoofdvaartsweg (stille kant) is al maanden gesloten voor verkeer, omdat de aannemer hier een nieuwe bouwput maakt voor de nieuwe brug die in april 2026 open gaat.
Vanaf november forse hinder
Dan begint namelijk de sloop van de huidige Norgervaartbrug.
En vervolgens de ombouw van de nieuwe brug en omliggende wegen
Tot eind mei 2026 zijn de brug en de weg langs de Norgervaart dicht. Omleidingsroutes worden met borden aangegeven.
Tijdelijk brug voor vrachtverkeer Kloosterakker:
Bij de rotonde komt een vanaf oktober een Vaste Noodbrug te liggen voor vrachtverkeer en aanwonende en boerenverkeer.
Meer informatie via www.provincie.drenthe.nl/norgerbrug
Nieuwe en bredere Norgerbrug
De Norgerbrug wordt als eerste aangepakt. Het is de bedoeling dat het verkeer bij de Norgerbrug en de N371 beter doorstroomt en dat de veiligheid verbetert. Er komt een nieuwe brug, die breder is. Een nieuwe rotonde op de aansluiting N371 (Hoofdweg) met de N373 (Norgervaart) zorgt voor een betere en veiligere doorstroming van het verkeer. Ook komt er een nieuwe veilige fietsoversteekplaats over de N373 en wordt de doodlopende weg heringericht. De werkzaamheden beginnen waarschijnlijk eind 2023 en duren naar verwachting een jaar.
Nieuwe hoofdontsluiting Kloosterveen
Het autoverkeer, maar ook het aantal fietsers en gebruikers van het openbaar vervoer, zal door de uitbreiding van de woonwijk Kloosterveen de komende jaren flink toenemen. Om te zorgen dat de woonwijk goed en veilig bereikbaar blijft, is een extra hoofdontsluiting nodig. Deze zogenaamde โderde hoofdontsluitingโ sluit โ via een brug over de Drentse Hoofdvaart โ aan op de N371. Om deze aansluiting goed vorm te kunnen geven, moet de N371 (Balkenweg) verlegd en verdubbeld worden. In verband met de verkeersveiligheid zal de fietsoversteek ter hoogte van de Polweg verdwijnen.
In een latere fase zal ook de eerste hoofdontsluiting bij de Kloosterrotonde aangepast worden. Dit is nodig, zodat verkeer goed kan blijven doorrijden en om de veiligheid van fietsers en voetgangers te waarborgen die hier oversteken naar Baggelhuizen. Hoe dit eruit komt te zien, moet nog verder onderzocht worden.
Knooppunt voor Openbaar Vervoer
Met het OVBureau Groningen Drenthe wordt verkend of er naast de derde hoofdontsluiting een Hub kan komen. Op deze Hub komen verschillende buslijnen samen en kunnen fietsers en automobilisten hun voertuig parkeren om een overstap te maken. De wens bestaat om dit ook het vertrekpunt te laten zijn voor een snelle bus (Q-liner) die rechtstreeks naar Groningen rijdt.
Vervolg
De plannen zijn voorgelegd aan de colleges van de gemeente Assen en Midden-Drenthe. In april wordt het schetsontwerp besproken in de gemeenteraad van Assen. De komende periode gaan de provincie en gemeenten met inwoners in gesprek om het schetsontwerp verder uit te werken. Daarom wordt er in mei een informatieavond voor omwonenden en belanghebbenden georganiseerd.